Belinstructies

Het is van belang dat je weet wanneer je ons tijdens de zwangerschap, bevalling en kraamperiode moet bellen. Sommige klachten zijn normaal, maar er zijn een aantal klachten waarbij het beter is niet te wachten tot de volgende controle of de volgende dag. In dat geval kun je rechtstreeks met ons bellen. Noteer ons mobiele nummer in je telefoon, zodat je deze te allen tijde bij de hand hebt!

Waarvoor bel je?

Miskraam

• Hevig bloedverlies

• Duizeligheid, overmatig zweten en het gevoel hebben flauw te gaan vallen

• Koorts (boven de 38 graden)

• Hevige buikkrampen

• Aanhoudend bloedverlies en buikkrampen na een doorgemaakte miskraam

Zwangerschap

• Bloedverlies

• Na een val op je buik of een plotselinge stoot of trap op je buik

• Minder leven voelen vanaf 28 weken zwangerschap

• Klachten die kunnen wijzen op een hoge bloeddruk, zoals hoofdpijn, vaag zien, lichtflitsen of sterretjes zien, pijn of knellend gevoel boven in de buik (bandgevoel), misselijkheid en braken en plotseling vocht vasthouden

• Weeën, buikpijn en/of vruchtwaterverlies als je nog geen 37 weken zwanger bent

Bevalling

• Vroeggeboorte

Weeën, buikpijn en/of vruchtwaterverlies onder de 37 weken zwangerschap.

• Weeën

Eerste kind: 1 à 2 uur regelmatige weeën elke 3-4 minuten die een minuut aanhouden.

Tweede of volgend kind: regelmatige weeën elke 4-5 minuten.

• Gebroken vliezen

Altijd bellen ongeacht tijdstip: bij geel, groen of bruin vruchtwater of een niet ingedaald hoofd.

Breken je vliezen ’s nachts en is het vruchtwater helder, het hoofdje ingedaald en je hebt geen weeën? Ga dan nog even slapen en bel ons in de ochtend. Als je vliezen overdag breken mag je ons direct even bellen.

Twijfel je of je vliezen gebroken zijn dan kun je het best een maandverbandje in doen en als je vliezen echt gebroken zijn zal dit nat worden. Als je blijft twijfelen bel ons dan op en bewaar je maandverband.

• Bloedverlies

Een beetje slijm of bloedverlies is normaal aan het einde van de zwangerschap of tijdens de bevalling. Heb je helder rood bloedverlies wat vergelijkbaar is met een menstruatie neem dan direct contact met ons op. Bewaar het bloed wat je verloren bent.

Kraamperiode

Moeder:

• Plotseling hevig bloedverlies en/of bloedstolsels

• Koorts van 38 graden of hoger, soms samen met hevige buikpijn en/of ruikend bloedverlies

• Dik, rood, warm en/of pijnlijk been

• Somberheid, nergens zin in hebben, lusteloosheid, slecht of niet kunnen slapen en niet meer kunnen genieten van dingen

Kind:

• Snelle of kreunende ademhaling

• Een grauwe, bleke of blauwe kleur

• Plotseling extreem geelzien

• Temperatuur onder de 36,5 ondanks kruiken, extra kleding, deken en muts

• Temperatuur boven de 37,5°C ondanks minder kleding en verwijderen van kruiken en muts

• Krachtig spugen na elke voeding

Wij zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar op 06 16151182

Bij geen gehoor op dit nummer en spoed, zijn wij te bereiken via de centrale van het Reinier de Graaf Gasthuis op 015 2603060.

Buiten het spreekuur zijn wij alleen voor niet-medische vragen, ook per mail bereikbaar: info@zoeverloskunde.nl

Aanmelden

Spreekt onze werkwijze jou aan en wil je je graag bij ons aanmelden? Klik dan op de onderstaande button.

• Instagram - White Circle
  • Facebook - White Circle