Gezond leven

Als aanvulling op onze do's en dont's, zijn de volgende punten van belang als je zwanger bent 

Adviezen over gezond leven

Gebit


Het is belangrijk je tandvlees en tanden gezond te houden tijdens de zwangerschap. Door hormoonveranderingen in de zwangerschap heb je meer kans op het krijgen van ontstekingen in je mond. Het tandvlees gaat hierdoor sneller bloeden en is gevoeliger. Maak zo nodig een extra afspraak bij de tandarts of mondhygiëniste.




Schadelijke stoffen en straling


Probeer in de zwangerschap contact met schadelijke stoffen zoveel mogelijk te vermijden. In uitwerpselen van (vooral jonge) katten komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Toxoplasmose kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Bij het verschonen van de kattenbak en het werken in de tuin is het belangrijk handschoenen te dragen. Het is nog beter om iemand anders de kattenbak te laten verschonen. Tevens kan een zandbak een bron zijn van toxoplasmose. Besmetting tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor de baby. Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM. Ook röntgenstraling kan schadelijk zijn voor de baby. Soms is het mogelijk het onderzoek uit te stellen tot na de bevalling. Is het onderzoek noodzakelijk, dan kan vaak de baarmoeder worden afgeschermd. De baby krijgt dan zo min mogelijk straling. Een MRI-scan kan verricht worden indien noodzakelijk, alleen wordt het in het eerste trimester van de zwangerschap ontraden. Kijk voor meer informatie over schadelijke stoffen en straling op:
- Waar zit wat in
- De Verloskundige: Infecties voorkomen
- De Verloskundige: Veilig in verwachting




Seksualiteit


In de zwangerschap kan de behoefte aan seks en de beleving ervan veranderen. Dit geldt ook voor je partner. Weet dat je partner de baby niet kan beschadigen, deze wordt goed beschermd door het vruchtwater en de gesloten baarmoedermond. Kortom, als je gezond zwanger bent is het hebben van geslachtsgemeenschap in principe geen probleem. In de onderstaande gevallen geeft vrijen een risico op infectie of er zouden voortijdige weeën kunnen ontstaan. We adviseren dan dus niet te vrijen. - Bloedverlies - Gebroken vliezen en het verliezen van vruchtwater - Dreigende vroeggeboorte Kijk voor meer informatie over seksualiteit op de website van De Verloskundige.




Vakantie


Als je naar een ver land wilt reizen, bespreek dit dan met ons voordat je boekt. Voor een reizigersadvies en eventuele vaccinaties neem je contact op met de GGD. Zeg daarbij duidelijk dat je zwanger bent. Tegen vliegreizen bestaat (bij een gezonde zwangerschap) uit medisch oogpunt geen bezwaar voor moeder en kind. Vliegmaatschappijen willen meestal geen zwangere vrouwen na 32-34 weken zwangerschapsduur vervoeren, omdat ze geen bevallingen in de lucht willen riskeren. Neem op vakantie altijd een kopie mee van je zwangerschapskaart en het telefoonnummer van ons.




Vitamines


Voor en tijdens de zwangerschap heb je extra vitamine B11 nodig, ook wel foliumzuur genoemd. Slik elke dag een tablet van 0,4-0,5 milligram (of te wel 400-500 microgram) foliumzuur tot en met de 10e week van je zwangerschap. Je kunt er ook voor kiezen om een multivitamine voor zwangeren te slikken. Hierin zit meestal de aanbevolen hoeveelheid. Na de 10e zwangerschapsweek is het bij een gezonde en gevarieerde voeding niet perse noodzakelijk extra vitaminen bij te slikken.




Voeding


Tijdens je zwangerschap kun je vrijwel alles gewoon blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor je baby. Let op: - Het is van belang om vers, gezond en gevarieerd te eten. Denk hierbij aan de schijf van vijf. - Een vochtinname van 1,5-2 liter is noodzakelijk gedurende de zwangerschap. - Drink niet te veel cafeïne houdende dranken, zoals energydrank, cola en koffie. - Was rauwe groenten en fruit goed. In ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose veroorzaken. - Eet geen kazen van rauwe melk (‘au lait cru’) gemaakt. In rauwe melk kan de listeriabacterie groeien. Besmetting met deze bacterie kan schadelijke gevolgen hebben voor de baby. Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde melk kun je zonder risico gebruiken. - Eet geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals filet Américain of rosbief ). - Eet liever geen lever maar hooguit eenmaal per dag een product waar lever in is verwerkt. In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A heeft schadelijke gevolgen voor de baby. - Eten voor 2 is niet nodig. - Ga niet afvallen/lijnen tijdens je zwangerschap. Wanneer je zwanger bent en je gaat afvallen kunnen er schadelijke stoffen via je bloedbaan bij de baby terecht komen. - Als je zwanger bent en je wilt vasten, bespreek dit dan met ons. - Als je geen vlees of vis eet let er dan op dat je genoeg vitamine B en ijzer binnenkrijgt. Vitamine B zit vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers. Kijk voor meer informatie over voeding bij het Voedingcentrum en De Verloskundige.




Werken


Als je zwanger bent is het belangrijk om goed na te denken over de risico’s op je werk. Als er op je werk risico’s zijn, dan is het nodig om beschermende maatregelen te nemen. Ga hierover in gesprek met je bedrijfsarts. Kijk hier voor meer informatie over risico’s op het werk.





Contact

Wij zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar op 06 16151182

Bij geen gehoor op dit nummer en spoed, zijn wij te bereiken via de centrale van het Reinier de Graaf Gasthuis op 015 2603060.

Buiten het spreekuur zijn wij alleen voor niet-medische vragen, ook per mail bereikbaar: info@zoeverloskunde.nl

Aanmelden

Spreekt onze werkwijze jou aan en wil je je graag bij ons aanmelden? Klik dan op de onderstaande button.

  • Instagram - White Circle
  • Facebook - White Circle

Adresgegevens

Verloskundige Praktijk ZOË

Pauwstraat 25, 2671 JE, Naaldwijk

Design & Updates|Bespoke Media ©2021