Zwangerschapsklachten

Vaak horen zwangerschapsklachten er helaas gewoon bij. Niet elke zwangere heeft er evenveel last van, maar je krijgt bijna altijd wel te maken met één of meerdere van deze (onverwachte) kwaaltjes. Ben je niet gerustgesteld? Neem dan contact met ons op.

Zwangerschapsklachten

Aambeien en obstipatie

Tijdens de zwangerschap worden onder invloed van hormonen de wanden van je spieren en bloedvaten slapper. Hierdoor wordt de kans op aambeien vergroot. Aambeien zijn uitstulpingen van bloedvaatjes bij de anus. Deze kunnen bij ontlasting pijnlijk aanvoelen en jeuk veroorzaken. Naast het ontstaan van aambeien, maken de zwangerschapshormonen ook je darmen minder actief. Hierdoor kun je harde ontlasting krijgen. Tips: - Eet vezelrijk voedsel - Drink voldoende water - Beweeg regelmatig - Train je bekkenbodemspieren - Neem de tijd op het toilet - Gebruik in geval van aambeien in overleg met ons Curanol

Bandenpijn

Bandenpijn wordt veroorzaakt door de groeiende baarmoeder. De baarmoeder hangt aan banden in de buik. Als je een plotselinge beweging maakt, veel staat of lichamelijk zwaar werk verricht kun je last krijgen van bandenpijn. Het kan een stekend of zeurend gevoel geven aan de zijkant van je buik en richting je vagina en/of liezen. Bandenpijn is onschuldig en verdwijnt gelukkig weer vanzelf doordat de banden zich aanpassen aan de groei van de baarmoeder. Tips: - Een warme kruik, douche of bad kan de pijn doen verlichten - Zware inspanning vermijden en rust

Bloedverlies

Bloedverlies in de eerste 16 weken van de zwangerschap komt voor bij één op de vijf vrouwen. In de helft van de gevallen houdt het bloedverlies op na enkele dagen en heeft het geen betekenis. Zo kan dit komen door de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoeder of een bloeding van de baarmoedermond wat kan ontstaan na het vrijen, persen bij ontlasting of lichamelijke belasting. Bij de andere helft kan er sprake zijn van een beginnende miskraam. Het is niet te voorspellen of je een miskraam krijgt. Meestal wordt dit binnen enkele dagen duidelijk. In de tweede helft van de zwangerschap komt bloedverlies minder vaak voor. Om de oorzaak van het bloedverlies te achterhalen adviseren we je om met ons te overleggen.

Harde buiken

De baarmoeder is een grote spier en kan tijdens de zwangerschap af en toe samentrekken. Dit wordt ook wel een harde buik genoemd. Een harde buik kan in principe geen kwaad voor de baby of voor jezelf. Wel kan het een teken zijn dat je rustiger aan moet doen. Het verschil met weeën is dat harde buiken onregelmatig komen, niet pijnlijk zijn, niet steeds sneller achter elkaar komen en afnemen bij rust. Als je twijfelt of het toch weeën zijn, neem dan altijd contact met ons op. Tips: - Luister naar je lichaam - Neem meerdere rustmomenten op een dag - Een warme kruik, douche of bad kan de pijn doen verlichten - Laat je urine door de huisarts nakijken op een eventuele urineweginfectie (dit kan ook harde buiken veroorzaken)

Jeuk

Jeuk ontstaat door hormonale veranderingen en/of uitrekken van de huid. De meeste vormen van jeuk zijn relatief onschuldig. Het begint vaak op de buik en verspreidt zich verder over het lichaam. Krijg je jeuk op handpalmen en/of voetzolen dan kan er sprake zijn van een zwangerschapscholestase. De lever laat door de zwangerschap dan te veel galzouten in de bloedbaan achter en dit zou gevolgen kunnen hebben voor de baby. Het is van belang direct contact met ons op te nemen. Tips: - Draag zoveel mogelijk katoenen kleding - Houd je nagels kort, zodat je niet kunt krabben - Smeer de huid in met mentholgel, -zalf of –poeder - Neem wisselbaden, waarbij je eindigt met koud water - Koel de huid - Drink voldoende water, zodat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden

Maagzuur

Het merendeel van de zwangeren krijgt last van maagzuur. Dit komt doordat er door de groei van de baarmoeder minder plaats over blijft voor de maag. De zure inhoud van de maag kan dan de slokdarm ingeduwd worden en dit geeft een brandend gevoel. Mochten alle onderstaande tips niet voldoende werken, bezoek dan de apotheek voor een maagzuurremmer. Tips: - Laat vet eten, uien, pittig gekruid eten en sterke koffie staan - Eet vaker kleinere maaltijden - Vanillevla kan tijdelijk verlichting geven

Misselijkheid

Het eerste trimester kun je last hebben van misselijkheid en overgeven. Dit komt door het zwangerschapshormoon HCG. Bij extreme misselijkheid kun je contact met de huisarts opnemen voor medicatie. Houd je dan nog geen eten of drinken binnen is het belangrijk dat je met ons contact opneemt. Tips: - Voorkom een lege maag door voordat je opstaat iets lichts te eten - Eet verdeeld over de dag kleine beetjes voeding die je goed verdraagt - Drink geen koffie of cola - Eet geen te vet, gasrijk (kool)of zout voedsel

Rug- en bekkenpijn

In de zwangerschap gaan de verbindingen tussen de botten verweken onder invloed van hormonen. Dit kan zorgen voor rug- en bekkenpijn. Als je goed op je houding let kun je dit voorkomen/verminderen. Je kunt de App BekkenBodem van ProFundum raadplegen voor houdingsadviezen. Soms is het raadzaam, om verergering te voorkomen, een fysiotherapeut te bezoeken. Kijk voor meer informatie over fysiotherapie op: - Hofland- Van Geest - De Bekkenfysiotherapeute

Spataderen

Onder invloed van de hormonen verslappen de aderwanden tijdens de zwangerschap. Daarnaast neemt ook het bloedvolume toe met circa 1,5 liter. Hierdoor kunnen er spataderen optreden aan de benen en soms zelfs in de schaamlippen. Deze nemen na de bevalling al snel in grootte af. Tips: - Regelmatig bewegen - Je benen hoger leggen als je zit of ligt - Voorkom lang zitten of staan - De klachten van spataderen kun je verminderen door het dragen van elastische (steun)kousen Kijk voor meer informatie op de website van Clara Feenstra Huidtherapie.

Striae

De elastische vezels van je huid kunnen in de zwangerschap scheuren door de snelle groei van je buik en borsten. Om je huid zo soepel mogelijk te houden kun je eventueel een buikbalsem smeren.

Vaak plassen

Tijdens de zwangerschap gaat de groter groeiende baarmoeder steeds meer op je blaas drukken. Ook de urineleiders staan wijder open tijdens de zwangerschap en de blaaswand is wat slapper. Hierdoor heb je snel het gevoel dat je moet plassen en ga je dus ook vaker dan normaal. Het is van belang om contact op te nemen met de huisarts indien naast het vele plassen dit ook pijnlijk is. Dit kan namelijk komen door een blaasontsteking en zal behandeld moeten worden met een antibioticakuur.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding neemt toe in de zwangerschap. Dit komt door een verhoogde doorbloeding in het bekkengebied en de vagina. In principe is dit een normale zwangerschapsklacht. Indien er pijnklachten, jeuk, branderig gevoel en/of abnormale geur/kleur optreden, neem dan contact met ons op. Het kan namelijk zijn dat er sprake is van een vaginale schimmelinfectie of bacteriële infectie. Voor een vaginale schimmelinfectie is medicatie zonder recept verkrijgbaar en veilig te gebruiken in de zwangerschap. Bij een bacteriële infectie is het veelal noodzakelijk medicatie via de huisarts voorgeschreven te krijgen.

Vermoeidheid en bloedarmoede

Door de hormonale veranderingen kun je de eerste drie maanden van de zwangerschap erg moe zijn. Geef als het kan toe aan die vermoeidheid en rust wanneer het kan. De vermoeidheid kan ook een oorzaak zijn van bloedarmoede. Bloedarmoede betekent dat er te weinig rode bloedcellen in het bloed zitten. Tijdens de zwangerschap is de kans op bloedarmoede verhoogd, omdat er verhoudingsgewijs meer vocht dan rode bloedcellen wordt aangemaakt. Het is slim om ijzerrijk te eten. Zo kun je bloedarmoede voorkomen. Soms is dit niet voldoende en dienen er ijzertabletten te worden voorgeschreven. In de zwangerschap wordt meerdere malen gecontroleerd of er sprake is van bloedarmoede. Tips: - Een vitamine C product bij de maaltijd eten of drinken, hierdoor wordt het ijzer vanuit de voeding sneller opgenomen - Melkproducten, koffie en thee bij de maaltijd vermijden, hierdoor wordt de opname van ijzer vanuit de voeding geremd - Eet ijzerrijke producten: groene groenten, graanproducten, vlees, vis, eieren, aardappelen, peulvruchten, appelstroop, gedroogd fruit en noten

Vocht vasthouden

Je houdt tijdens de zwangerschap vaak meer vocht vast. Soms is dit wel 2 à 3 liter. Vooral in het laatste trimester kun je dit merken aan gezwollen handen, voeten en soms zelfs het gezicht. In principe kan het vasthouden van vocht geen kwaad, zolang je bloeddruk normaal blijft. Tips: - Voldoende drinken - Regelmatig bewegen - Je benen hoger leggen als je zit of ligt Kijk voor meer informatie op de website van Clara Feenstra Huidtherapie.

Zwangerschapsmasker

Door de zwangerschapshormonen neemt de hoeveelheid pigment toe. Onder invloed van de zon ( zonnebank) kunnen er donkere vlekken in het gezicht ontstaan, ook wel zwangerschapsmasker genoemd. Tips: - Zonnebrand gebruiken - Zoveel mogelijk in de schaduw blijven - Een hoed/pet dragen